[fblike]

Štatistiky jednoznačne dokazujú, že nakupovanie cez internet je každým rokom populárnejšie. Mnohí z nás nakupujú aj vianočné darčeky svojim blízkym práve v e-shopoch. Ušetríme tým veľa času a aj peňazí. Ďalšou výhodou je, že nechcený alebo poškodený tovar môžeme bezdôvodne vrátiť do 14 dní. Problém však nastane, ak nechcený darček kúpite podstatne skôr, než dôjde k jeho rozbaleniu pod vianočným stromčekom. Okrem nemilého prekvapenia navyše zistíte, že Vám už uplynula aj 14-dňová lehota na jeho bezproblémové vrátenie. Počuli ste už ale, že možno práve Vy máte právo vrátiť nechcený darček po dobu dlhšiu ako 12 mesiacov?

E-shopy sú od tohto roku podľa zákona č. 102/2014 Z. z. povinné poskytnúť rôzne informácie svojim zákazníkom a poučiť ich o ich právach (najmä o práve odstúpiť od zmluvy).

Ak si túto povinnosť nesplnia, zákazník môže bez udania dôvodu odstúpiť od zmluvy, vrátiť kúpený tovar a žiadať vrátenie peňazí až 12 mesiacov a 14 dní od kúpenia si tovaru.

Náklady na vrátenie tovaru (dopravu) v takomto prípade takisto znáša e-shop. E-shop sa dokonca nemôže brániť ani tým, že tovar bol už používaný. Aj tak musí vrátiť celú sumu, ktorú od zákazníka pôvodne prijal.

Viac podrobností nájdete v článku nižšie.

Povinnosti e-shopu a dvojaká lehota na vrátenie tovaru

V roku 2014 bol prijatý zákon, ktorý významne upravuje predaj tovaru a služieb v e-shopoch. Konkrétne ide o zákona č. 102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho.

E-shopy sú podľa spomínaného zákona od 13.06.2014 povinné poskytnúť na svojom webe rôzne informácie svojim zákazníkom a poučiť ich o ich právach. Zákazník musí napríklad vedieť, aká firma prevádzkuje e-shop, na koho sa môže obrátiť v prípade reklamácie alebo kedy a za akých podmienok má právo vrátiť objednaný tovar.

Ak si e-shop tieto svoje povinnosti splní, Vy ako zákazník môžete tovar vrátiť do 14 dní bez udania dôvodu. E-shop je povinný Vám vrátiť peniaze (to, samozrejme, neplatí, ak by ste chceli vrátiť poškodený tovar). Inak povedané, nič zásadné sa nemení oproti doterajšej praxi.

Pokiaľ si ale e-shop svoje zákonné povinnosti nesplní, tovar budete môcť vrátiť bez udania dôvodu až do uplynutia 12-tich mesiacov a 14 dní, od kedy Vám bol tovar doručený. Máte teda 12 mesiacov navyše. Rovnako môžete žiadať aj o vrátenie peňazí. Naše skúsenosti sú také, že mnohé e-shopy ešte nemajú vedomosť o zákone č. 102/2014 Z. z. a svoje weby a všeobecné obchodné podmienky mu nemajú prispôsobené.

Ako vrátiť tovar?

Tovar môžete vrátiť po tom, čo odstúpite od zmluvy. Kúpou tovaru ste uzavreli kúpnu zmluvu s e-shopom a práve od tejto je potrebné odstúpiť.

Od zmluvy odstúpite tak, že e-shopu doručíte svoje oznámenie o odstúpení. Takéto vzorové oznámenie si môžete zadarmo stiahnuť aj na našej stránke priamo TU.

V oznámení o odstúpení vyplníte svoje osobné údaje, číslo objednávky, druh tovaru a prípadne ďalšie nevyhnutné údaje. Po vyplnení ho môžete poslať e-shopu priamo mailom. Z právneho hľadiska by však bolo vhodné, keby ste si ho najskôr vytlačili, podpísali, naskenovali a až potom ho poslali e-shopu mailom. Z hľadiska právnej istoty by bolo najideálnejšie ho poslať v písomnej podobe obyčajnou poštou.

PRAKTICKÁ PRÁVNA RADA:

Ak budete posielať oznámenie o odstúpení poštou, pošlite ho doporučene s doručenkou, aby ste mali dôkaz, že zásielka bola e-shopu skutočne doručená. V prípade zasielania oznámenia o odstúpení mailom, pred odoslaní nastavte funkciu, vďaka ktorej Vám príde potvrdenie o doručení a prečítaní mailu zo strany e-shopu.

Keď je už oznámenie o odstúpení doručené e-shopu, môžete mu vrátiť tovar. Podľa zákona platí, že by ste mali tovar vrátiť do 14 dní odo dňa, kedy ste odstúpili od zmluvy. Odporúčame Vám však počkať s vrátením tovaru minimálne dovtedy, kým e-shop aspoň nejako zareaguje na Vaše odstúpenie a Vy budete poznať jeho postoj k celému prípadu.

Vrátenie peňazí a platenie dopravy

Pri vracaní tovaru je určite veľmi dôležité vedieť, kedy Vám má e-shop vrátiť peniaze a koľko. Takisto je dôležitá otázka, kto hradí dopravu, ktorou vraciate tovar e-shopu (ak ho nevrátite osobne).

E-shop má lehotu 14 dní na to, aby Vám vrátil peniaze. Je povinný Vám vrátiť nie len cenu za tovar, ale aj náklady na dopravu, dodanie a poštovné. Náklady na dopravu a poštovné Vám vrátiť e-shop nemusí, ak si u neho bežne môžete vyzdvihnúť tovar osobne. Vtedy sa považuje Vaša žiadosť o doručenie tovaru dopravcom za určitý „luxus“, preto Vám e-shop tieto náklady vracať nemusí.

V súvislosti s vrátením ceny je ešte dôležité uviesť, že ak Vás e-shop podľa nového zákona nepoučil o Vašich právach (konkrétne o práve odstúpiť od zmluvy) a Vy mu vraciate opotrebovaný tovar, aj tak máte právo na vrátenie celej ceny, ktorú ste zaplatili.

Ako sme už uviedli vyššie, po odstúpení od zmluvy ste povinný vrátiť tovar e-shopu. Kým tento tovar nebude vrátený, dovtedy Vám e-shop nemusí vrátiť peniaze. 14-dňová lehota na vrátenie peňazí sa e-shopu predlžuje až do momentu vrátenia tovaru.

Odpoveď na otázku, kto platí prepravu za tovar, ktorý vraciate po odstúpení od zmluvy, je nasledovná. Ak si e-shop splnil svoje zákonné povinnosti, hradíte si náklady na vrátenie tovaru (dopravu) sami. Ak si ale e-shop nesplnil svoje zákonné povinnosti, musí Vám náklady na vrátenie tovaru dodatočne preplatiť.

Ako ľahko zistiť, či si e-shop splnil svoje povinnosti?

Zrejme nikomu z Vás sa nechce podrobne študovať zákon č. 102/2014 Z. z. a kontrolovať všeobecné obchodné podmienky e-shopu, či sú v súlade s ním. Preto Vám dáme dva tipy, ako jednoducho zistiť, či Váš e-shop vôbec pozná nový zákon č. 102/2014 Z. z., či má nastavený svoj web v súlade s ním, a teda či si (s najväčšou pravdepodobnosťou) splnil voči Vám svoje zákonné povinnosti.

Prvý tip; tlačítko na objednávkovom formulári v e-shope musí mať text „Objednávka s povinnosťou platby“ alebo niečo veľmi tomu podobné. Zákazník musí mať informáciu, že si objednáva niečo, za čo sa platí. Nestačí teda len text „Odoslať“ alebo „Objednať“. Ak Váš e-shop požadovaný text na tlačítku nemá, zrejme nepozná ani nový zákon a Vy budete mať čas na vrátenie tovaru 12 mesiacov a 14 dní.

Druhý tip; e-shop je povinný Vám zaslať potvrdenie o tom, že Vás podľa zákona informoval a poučil o Vašich právach. Má tak urobiť najneskôr pri doručení tovaru. V praxi sa to realizuje tak, že v potvrdzovacom maily, ktorý býva doručený obratom po odoslaní objednávky, sa zákazníkom doručia aj všeobecné obchodné podmienky a iné dokumenty, kde sú uvedené všetky potrebné informácie a poučenia. Tieto sú buď v prílohe potvrdzovacieho mailu alebo v texte mailu sa nachádza link, z ktorého si dané dokumenty môže zákazník stiahnuť. Ak ste takýto potvrdzovací mail nedostali, Váš e-shop pravdepodobne nepozná nový zákon a Vy máte čas na vrátenie tovaru 12 mesiacov a 14 dní. Vždy si ale ešte preverte, či Vám potrebné dokumenty neboli náhodou doručené spolu s tovarom.

Print Friendly, PDF & Email

Nechajte si poradiť:

Obrátili ste sa na svoj e-shop a nechce Vám priznať Vaše práva? Môžete sa na nás obrátiť so svojimi otázkami cez Online poradňu. Veľmi radi Vám pomôžeme.

Vstúpiť do online poradne

Alebo naopak, ste vlastníkom e-shopu a radi by ste si zosúladili Vaše všeobecné obchodné podmienky s novým zákonom, aby ste nemuseli vracať peniaze svojim zákazníkom aj po 12-tich mesiacoch od kúpi tovaru alebo služby? Využite našu právnu službu v Právnom e-§hope s názvom “Všeobecné obchodné podmienky pre eshopy“.

Pozrieť si službu "VOP pre eshopy"

Klientska zóna

Už ste členom našej Klientskej zóny? Nie? To nás mrzí. Členov našej Klientskej zóny pravidelne informujeme, keď na našom webe publikujeme nový článok, uvedieme novú právnu službu alebo inú významnú novinku. Zasielame im tiež stručné právne upozornenia na dôležitú novú legislatívu. Neprichádzajte o tieto informácie. Vstúpte aj vy zadarmo do Klientskej zóny:

Viac informácií o Klientskej zóne nájdete TU.